Main picture
Hírek

Újragondolni az ember-természet kapcsolatokat egy iskolakertben? Miért ne!?

Milyen hatással van egy iskolakert a benne tevékenykedőkre? Miként lehet mérni a kertben eltöltött idő tanulókra gyakorolt hatásait? Beépülhet-e egy gimnázium életébe szervesen az iskolakert? A Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnáziummal hasonló kérdések megválaszolására szövetkeztünk 2018 nyarán.

A 2018-19-es tanév folyamán a Szentendrei Móricz Zsigmond Gimnázium 9/A osztálya belevágott az iskola udvarának ritkán látogatott hátsó traktusának átalakításába. Ezt a kertalakítási munkát segítjük az INSPIRES projekt keretében, s hozzá kapcsolódva többféle módszerrel vizsgáljuk, változik-e a kert hatására a diákok egymáshoz és a természethez fűződő viszonya. Az iskolakert megtervezése és kialakítása a kezdetektől fogva a diákokkal és a tanárokkal közösen történik. A kezdetekben öröm-bánat térképet készítettünk, hogy feltérképezzük, az udvar mely pontjai a legizgalmasabbak: hol van a legtöbb örömforrás, hol lenne a legtöbb teendő. Az egyik ilyen „forró pontot” választottuk a kert helyszínének, ahol utána a biológia és kémia órák keretében néhány alapvető vizsgálat is készült, pl. a talajtakaró növényzetről és a talaj kémiai összetételéről. Míg az ültetendő fajok kiválasztása és elrendezése papíron, osztályteremben zajlott, a kertben fizikai munkára is sor került: meg kellett találni a vízvezetéket a kerti csap létesítéséhez, fel kellett ásni a területet, s már az ősszel földbe kerültek a cserjék és a hagymás növények.

 

Az őszi munkákat az ELTE Humánökológia mesterszakos diákjai is nyomon kísérték, akik a gimnazisták környezethez és egymáshoz való viszonyát egy kérdőíves attitűdfelméréssel és a kép-hang (photovoice) módszerrel vizsgálták. A téli pihenő után tavasszal újraéledt a kert, s vele együtt számtalan kerti teendő, ültetés, kapálás, locsolás, sőt, két kerti szenzor is, amely a talaj tulajdonságairól gyűjt izgalmas információt.

 

Számunkra minden kertben töltött alkalom óriási öröm, s különösen izgalmas látni, ahogy a kert élettel és élményekkel telik meg a szorgos kezek nyomán. Ezért szeretnénk rendszeresen helyet biztosítani a gimnazisták ’média’ csapatának, akik a kertet és a kerti munkákat fényképekkel dokumentálják, hogy Híreink között a kertben zajló folyamatokról is beszámoljanak. Mi már alig várjuk Alexandra, Hanna, Simon és Vince első bejegyzését!